Hvordan flytter og beskærer jeg en blåbærbusk?

Jeg indkøbte for 3–4 år siden 2 amerikanske blåbærbuske og plantede dem herefter i et surbundsbed blandt Rhododendron og andre buske, som var store allerede da blåbærene blev plantet. Nu er de så blevet næsten totalt overdækket, men blåbærbuskene magter dog altid at sætte en håndfuld bær på de øverste grene. Jeg har dog nu besluttet at flytte dem til et sted, hvor de kan få mere lys. Hvilke forholdsregler skal jeg tage ved plantningen, og hvordan klippper man dem ned? De er nemlig meget ranglede.

Med venlig hilsen
Johanne Nielsen, april 2002

Svar

Amerikanske blåbær trives godt i en porøs jord på et voksested, hvor der er sol og vandrende skygge i løbet af dagen. I naturen vokser disse blåbær i lyse skove.

Blåbær betragtes som en surbundsplante, men lad være med at spilde en masse dyr spagnum på dem. Lav hellere et bed hvor du fjerner de øverste 30 cm jord og erstattet med sand/grus. I det øverste lag sand indarbejdes få cm kompost og en spandfuld jord fra rhododendronbedet, så du får tilført noget af mikrolivet fra det tidligere bed. Tilfør også gerne lidt nåle fra gran, lærk eller fyr hvis det kan skaffes. Øverst lægges 5–10 cm barkflis fra nåletræer.

Når du skal omplante, er det vigtigt, at få så meget rod med som muligt. Efter omplantningen skal der vandes godt igennem, og de skal passes med vand månederne efter omplantningen.

Hvis du vil klippe dine blåbær helt ned, skal du vente til de har etableret sig på det nye voksested. Så kan de godt klippes helt i bund og derfra starte på ny. En sådan nedklipning skal fortages om vinteren. Ønsker du kun at beskære mindre, kan det fortages om sommeren. Her er det vigtigt aldrig at klippe mellem to sidegrene, men derimod skære ned til en sidegren. Hvis der skal skæres meget væk, kan du fordele det over et par somre.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan flytter og beskærer jeg en blåbærbusk?