Er der nogle gode planter til under mine bærbuske?

Jeg har en lille nyttehave, her er en del udlagt til bærbuske. Jeg har solbær, ribs, hindbær, stikkelsbær, samt planer om brombær og blåbær.

For at udnytte pladsen optimalt vil jeg gerne plante skovjordbær nogle steder, men er der andre planter jeg enten kan plante mht. at spise eller forbedre forholdene for mine buske? Alle bærbuske står i halvskygge fra træer, da den solrige del af haven er udlagt til grøntsager.

Med venlig hilsen
Signe, april 2016

Svar

Du skal da bestemt have nogle rabarber. De tåler skygge forholdsvis godt, de kan selv holde jorden ren for ukrudt omkring sig, når de først er etablerede, og de giver en dejlig tidlig frugtafgrøde, på en tid hvor ikke engang tidlige jordbær er klar. Der findes både tidlige, middeltidige og sene rabarber, nogle har mere farve end andre – dog bliver farven altid bedst i sol. Der er mindst 100 forskellige sorter, så undersøg, hvad du kan skaffe ud fra hvad, du helst vil have. Gl. Estrup Landbohave har en stor samling, mindst 50 forskellige sorter, så det er et godt sted at bedømme væksten. Hvis du vil lave rabarbersaft, så gem en lille pose solbær eller aroniabær i fryseren til at dampe af sammen med rabarberne, for så kan saften få en holdbar farve. Rabarber bliver hurtigt lysebrunt som syltet i stedet for den yndige lyserøde farve, de har som nykogte. Prøv at lave saftevand med danskvand i stedet for postevand. Det klær rabarbersaften.

Kompost er godt til en sådan højtydende plante, og vær forsigtig med ikke at trække for mange stilke, mens den etablerer sig.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er der nogle gode planter til under mine bærbuske?