Hvad skyldes de lyse pletter i den frodige græsplæne?

Græsplæne med lyse pletter

Den ellers grønne græsplæne med lyse pletter. Foto: Maria Bøttcher

Vi har en græsplæne (2 år gammel) der igen i år har pletter/områder hvor græsset ikke gror på sammen måde som den øvrige plæne og er helt lysegrønt i forhold til resten (jeg sender billede til redaktionen). Set oppefra minder det om et landkort.

Hvad kan dette skyldes og hvad kan vi gøre ved det?

Plænen har fået kunstgødning, men ellers ingen midler. Plænen blev sået på ny muld ord af god kvalitet, men fik en hård start, da der var stort skybrud da plænen var helt nysået. Herefter måtte vi efterså en del, men der er ikke umiddelbart sammenhæng mellem pletterne og eftersåningen. Græsfrøene er købt på planteskole.

Vi håber I har lyst til at svare på vores spørgsmål og takker på forhånd.

Med venlig hilsen
Maria Bøttcher, maj 2011

Svar

Det er godt, at der var et fotografi med spørgsmålet, for ellers havde man ikke kunnet regne ud, hvad der er galt. Og når spørgeren desuden nævner, at plænen har fået kunstgødning, så bliver svaret let: De lyse pletter skyldes de mørke dele af græsplænen. Det skal forstås sådan, at når kunstgødning ikke bliver fordelt helt jævnt (og her er den vist blevet strøet ud med håndkraft?), så vil nogle dele af plænen blive velgødede og mørkegrønne, mens andre vil lide af næringsmangel og blive lysgrønne.

Så kuren er at fordele kunstgødningen noget bedre. Det kan man bl.a. gøre ved at blande gødningen med tørt sand, sådan at der bliver en større mængde at fordele. På den måde er det let at se, hvor man strøede for tæt, og hvor man har lavet bare pletter. Gå eventuelt plænen efter og fordel sand/gødningsblandingen med en stiv kost.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvad skyldes de lyse pletter i den frodige græsplæne?