Er en bøgehæk en langsom starter?

Lige først en historie om vores bøgehæk. Efter nybygget hus i efteråret 1999 plantede vi en bøgehæk (80–100cm). Det efterfølgende år skete der ikke ret meget meget med hækken, så vi besluttede os for at den skulle graves op igen. Det viste sig dog også at hækken var løvfældende, så op det skulle den. I efteråret 2001 skulle den så graves op. Det var egentlig en skam, for nu var der masser af liv i den – grønne blade og alt. Hækken kom ud af jorden og en ny blev plantet i midten af oktober måned. Den nyplantede hæk kom ikke med mange blade om foråret hvor den sprang ud og en masse er døde (146 ud af ca. 500) spørgsmålet er så; er en bøgehæk en langsom starter?. Er hækken plantet for dybt, ca. 10–15 cm?

Et andet spørgsmål er: Hvordan kan det være, at størstedelen af hækplanterne kun er grønne ca. halvt op på stammen, når barken forsigtigt skrabes af med en negl?. Er det tegn på at planten er død i toppen, eller kommer den senere. Har nemlig hørt at en bøgehæk i det først år 1 ½ år kun gror fra bunden (toppen kommer senere). Er det rigtigt?

Håber I kan give mig nogen gode positive svar, da det jo er en kedelig adfære at skulle grave 500–600 planter op igen + plante nye.

Med venlig hilsen
Lars Brandt Eriksen, Svendborg, oktober 2002

Svar

Med bøgeplanter er det sådan, at de skal bruge rigtigt lang tid for at gøre sig klar til vinteren (afmodne skuddene). Derfor bør de først tages op efter den 1. december. Hvis du har fået planter, som er taget op tidligere, så kan det sagtens være grunden til, at de har så stort et frafald.

Den grønne underbark (= vækstlaget) er et sikkert tegn på, at grenen eller stammen er levende. Brun underbark er et lige så sikert tegn på, at grenen eller stammen er syg eller død. Men det med vækst alene fra bunden, det er noget sludder. Det sker nemlig kun, når toppen er død.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Er en bøgehæk en langsom starter?