Kan vi beskære en gammel løvhæk ned til halv størrelse?

Vi har en 20 år gammel avnbøghæk, der er ca. 120 cm høj. Kan vi skære den ned til det halve – 60 cm? Vil den overhovedet blive pæn igen efter nogle år? Hvornår på året skal det gøres?

Med venlig hilsen
Vivi Nielsen, februar 2010

Svar

Når en løvhæk er blevet for høj, for tyk eller for åben nederst, kommer det tidspunkt, hvor man må skære den tilbage.

Her bør man huske, at lyset styrer planternes vækst, og det gælder også brydning fra »sovende øjne«. Hvis man skærer ned til 60 cm højde, som her foreslået, kommer den største lysmængde til planterne i 60 cm højde, og derfra vil der ske det største nybrud fra de sovende øjne. Hækken bliver med andre ord tæt fra 60 cm højde og opefter, men stadigvæk tynd i bunden.

Så hvis man virkelig ønsker at få en hæk, som er helt tæt fra bund til top, er der ingen vej uden om at skære planterne helt ned til f.eks. 10 cm højde.

En anden sag er, at den slags tilbageskæringer normalt er arbejde, der bedst kan udføres i januar–februar. Det har haft sin vanskelighed i år, og mange er kommet bagud i forhold til deres planer. Til deres trøst kan det siges, at beskæringen – i princippet – kan ske, indtil der er tydelig saftstigning i planterne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan vi beskære en gammel løvhæk ned til halv størrelse?