Hvorfor trives min nye ligusterhæk ikke?

Jeg plantede sidste efterår en ligusterhæk, som bare ikke vil vokse ordentligt. Grunden er en ny udstykning, som før var en mark. Vinteren var lidt hård ved den, og næsten alle spidserne på planterne frøs og visnede. Dem klippede jeg så alle af, og en stor del begyndte så at skyde. Men ca 15% af dem, koncentreret i 3 områder, er overhovedet ikke vokset, og nogle af dem smed alle bladene og står nu bare. Og hos de andre planter, som skød flot, har de nye skud også smidt bladene. Så det er en sølle hæk, jeg står med nu, og jeg forstår det ikke. Jeg har vandet og gødet (og ikke for meget), men ved ikke hvad jeg gør nu. Er det bare en dårlig kvalitet, jeg har fået, for naboens liguster vokser flot.

Med venlig hilsen
Janus Bust, oktober 2006

Svar

Du skriver ikke, hvornår du modtog planterne, men mit gæt er, at det har været planter, som har ligget længe på kølelager. Det har de ikke godt af, og specielt planter som almindelig liguster, som beholder bladene, kan tage alvorlig skade under denne form for opbevaring. Du bør henvende dig til planteskolen nu i løbet af november og bede om at få erstattet de døde planter med nogle, som er nyoptagne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvorfor trives min nye ligusterhæk ikke?