Kan vi selv lave citrusgødning?

Vi har købt et citrustræ, og det skal gødes med citrusgødning. Kan vi lave det selv?

Koden er N4 P1 K3

Vi tænker:
N4 er :Halvdelen brændenældeekstrakt
P1 er : lidt Fosfat, som findes i hvad?

K3 er : Knap halvdelen kulsukkerekstrakt

Med venlig hilsen
Viva Eibe Sternsdorf, februar 2021

Svar

Ifølge Kirsten Engholm, der er gartner i Orangeriet i Fredensborg Slotshave og forfatter til bogen Orangeriet (Koustrup og co., 2018), skal man være varsom med at eksperimentere med gødning til citrusfrugter. Hun anbefaler, at man gødsker med specialgødning, der også kan købes som naturgødning.

Når det så er sagt, så går vi i Praktisk Økologi meget ind for selvforsyning – også på gødningsområdet og bifalder jeres forsøg med at blande egen gødning.

Det er korrekt, at brændenælder og kulsukker er gode kilder til kvælstof og kalium. Fosfor findes i størst koncentration i gødning fra fjerkræ og kaniner (12–14 kg/ton), dernæst kommer urin (4 kg/ton), møg fra får, geder og grise (2–4 kg/ton) og komposteret køkkenaffald og tang (2 kg/ton).

I må meget gerne dele jeres erfaringer med hjemmeblandet gødning med os – husk at tage billeder undervejs.

Med venlig hilsen
Mia Stochholm
Redaktør på Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Kan vi selv lave citrusgødning?