Hvilke planter kan dyrkes i sand og grus?

Hvilke planter trives i sand/grus. Vores have består blot af grus. Kan I anbefale nogle, evt. nogle, som kan holde på sandet ved skrænter og lignende.

Med venlig hilsen
Jeannette Petersen, januar 2005

Svar

I de fleste havebøger med plantebeskrivelser, vil du kunne finde oplysninger under de enkelte plantearter med hensyn til, hvilken jord, de trives i. Her kan du også blive inspireret til at vælge nogle planter, som ikke kun trives på sandet jord, men som du også synes er flotte.

Der er dog også en anden mulighed – at dyrke alle slags planter i ren sand. Denne meget utraditionelle holdning til dyrkning i sand/grus har den svenske gartner og havebrugsjournalist Nils Åkerstedt, som har udviklet dyrkningsmetoder med en kombination af dyrkning i rent sand med gødskning med græsafklip. Han bruger metoden både til blomsterbede, drivhuse, potter og krukker og køkkenhavens bede samt til fremstilling af en plantejord. Du kan læse 4 sider om hans dyrkningsmetoder i tidsskriftet Praktisk Økologi 1/2005. Han har også skrevet to bøger, hvor metoden omtales, men ikke er hovedindholdet: »Den nya Biologiska Trädgården« og »Min trädgård – vecka för vecka«. Begge bøgerer udgivet af Natur og Trädgård. På deres hjemmeside kan du finde en artikel om af Niels Åkerstedt om at dyrke i sand og med græsklip – det er en del af hans bog Boken om marktäckning
– och om odling i sand. Du kan læse hele bogen på hjemmesiden.

Der er allerede to svar omkring plantevalg til skråninger:

Hvad vælger jeg som bunddække til en sandskråning?
Hvilke planter kan jeg bruge til at dække en skråning med?

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvilke planter kan dyrkes i sand og grus?