Skal vi kalke en jord, hvor lyng fortrænger græs?

Vi har købt en grund på knap to tønder land, hvor vi ønsker at anlægge en lille frugtplantage 5–800 m², men græsset (der har vist tidligere gået dyr) er ved at blive fortrængt af bl.a. lyng (hedelyng). Hvordan griber vi det an, skal vi fræse, give kalk og eller hvad?

Vi skal have rømmet græs af til en tilbygning, skal vi lægge det på jorden og fræse det?

Med venlig hilsen
Bente Elfving, oktober 2006

Svar

Når hedelyng kan fortrænge græs, må jorden være meget sur, meget udpint, meget veldrænet og meget kalkfattig. Derfor vil det være en god idé at kalke den og eventuelt også at tilføre den noget kompost eller møg, som kan rette op på næringsmanglerne.

Græs (og jeg forstår det som græstørv) er et rigtigt godt jordforbedringsmiddel. Jeg vil foreslå, at I sætter tørvene op i en stak, hvor det yderste lag har rodsiden udad. Det vil give en kompost, som udvikler varme i de følgende måneder, og afgrøder som agurk og græskar vil trives rigtigt godt dér. Senere kan I så fordele den fine kompost på steder, hvor den vil gøre gavn som gødning og jordforbedringsmiddel.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Skal vi kalke en jord, hvor lyng fortrænger græs?