Hvordan forårsklargør jeg min græsplæne?

Nu da sneen er ved at forsvinde, dukker der en helt gul og vissen græsplæne op. Den har måske været klippet lidt for kort i efteråret, kan det være årsagen, da den ellers plejer at være pæn nok?

Hvad skal jeg gøre ved den? Har selv tænkt at rive den igennem, når vejret lige er lidt lunere og så gøde den med Osmo Vertigazon, som jeg plejer ved 1. gang gødning. Men vil den behandling være nok, eller skal der mere til for at få liv i plænen igen?

Med venlig hilsen
Dorthe Møl Henriksen, marts 2010

Svar

Det er rigtigt, at græsset har bedst af at blive klippet lidt mindre hårdt sidst på efteråret. Det fremmer nemlig både dannelsen af et kraftigt rodnet og opsamlingen af oplagsnæring i rødderne, og begge dele vil give plænegræsserne en bedre start på næste sæson.

Når det er sagt, står det tilbage at gøre plænen klar, og det er fornuftigt at få revet hele arealet af, så man fjerner sneskimmel, mos, visne blade og dødt græs. Man må gerne være lidt hård ved plænen, så laget af visne græsblade (førnelaget) bliver fjernet eller i hvert fald løsnet.

Dernæst er det på sin plads at topdresse plænen. Tilfør et lag på 1–2 cm af ren, harpet kompost eller – hvis jorden er leret – med en blanding af lige dele harpet kompost og filtergrus, og fej det ned mellem græsbladene. Er der udgåede pletter efter sneskimmel, skal der sås græsfrø her.

Er der tendens til mosdannelse, bør man kalke plænen. Her skal der bruges jordbrugskalk eller kalkgranulat, som er lidt dyrere, men betydeligt lettere at fordele jævnt. Fordel ca. 12 kg pr. 100 kvadratmeter, eller følg mængdeangivelsen på posen.

Endelig er der gødskningen. Hvis man topdresser med kompost, giver den i sig selv et gødningstilskud til plænen netop i forsommeren, hvor behovet er størst.

Spørgeren nævner produktet »Osmo Vertigazon«, som forhandles under fremhævelse af, at det er helt biologisk. Det fremgår af firmaets egen hjemmeside, at gødningsindholdet er 12–2–4 + 2%Mg, og det siger, at der er tale om en NPK-gødning med magnesium. Kvælstofindholdet (de 12%, der nævnes først) er forholdsvist højt, men ikke urimeligt til en græsplæne. Derimod er kaliumindholdet (de 4%) ret lavt, selv om firmaet selv tilskriver kalium en særlig rolle i plænens klargøring. Hvis man ikke kan topdresse sin plæne, er dette produkt sandsynligvis ganske udmærket, – men ikke uden en forudgående kalkning.

Læg i øvrigt mærke til, at græsset klarer sig på egen oplagsnæring, indtil planten har dannet 4–5 nye blade i midten af den enkelte tue. Derfor er der ingen grund til at gøde, før denne sitiation opstår.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvordan forårsklargør jeg min græsplæne?