Kan vi dyrke rabarber på en naturgrund ved stranden?

Vi har en dejlig naturgrund ved Gudmindrup Strand, hvor vi har prøvet at dyrke rabarber. Nu er det sådan at der er både sand og jord på grunden, det er stadig meget lidt vi har fået ud af det, her på 3 år.

Så er mit spørgsmål hvad gør vi galt og hvad kan vi gøre, de er jo dejlige.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Henning Fellenius, januar 2012

Svar

Hvis I vil have store kraftige rabarberplanter, hvor i hvert år kan trække masser af dejlige stilke, kræver det en bedre jord og tilførsel af gødning.

Sådan her beskrives den optimale jord til rabarberdyrkning:

Rabarber dyrkes let på de fleste jordtyper, når blot jorden er i god gødningskraft. Reaktionstallet bør ligge omkring 6,5 –7,0. Der foretrækkes en dybmuldet, næringsrig og veldrænet jord, der har god vandholdende evne, da planternes kraftige vækst giver et stort vandforbrug.

Jeres naturgrund med sand/jord opfylder næppe disse krav, bortset fra at den er veldrænet. I skal med andre ord jordforbedre med masser af kompost, og det vil være en god ide at starte med at tilføre en god gang muldjord i dybden under planterne.

Rabarber kan fint gro uden gødning, hvis man næsten ingen stilke trækker. Men trækker man mange stilke, skal planten gødes godt for at erstatte de plantenæringsstoffer, man frafører. Man kan tilføre god næringsrig kompost, hvor komposten er tilført f.eks. dyregødning, man kan jorddække med f.eks. hestemøg i efteråret eller tilføre tørret kyllingegødning eller lupingødning i det tidlige forår og måske igen efter 1. trækning af stilke.

Rabarber er ikke sensible over for blæst.

Det er vigtigt, at rabarberplanter kommer i god kraftig vækst, inden man begynder at høste stilke af dem. Man bør ikke trække stilke det første år efter plantning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan vi dyrke rabarber på en naturgrund ved stranden?