Er det dumt med valnøddetræer ved vores urtehave?

Vi har en valnødde»alle«, som afgrænser vores køkkenhave mod nord. De seneste år, har afgrøderne i køkkenhaven mistrivedes, og vi spekulerer på, om det er den tætte placering ved valnøddetræerne, der kan være skyld i det. Mellem valnøddetræerne gror en hæk af tax, som trives helt fint.

Kan taxen være »skyld« i mistrivslen?. Vi har mangeårig erfaring med køkkenhave, og har mere end en, men kun afgrøderne nær de nævnte planter mistrives.

Med venlig hilsen
Helen og Jann Sørensen, august 2016

Svar

Det lyder som om, at det alt i alt ikke er en fantastisk placering for en køkkenhave. Jeg ved godt at I skriver det er mod nord at der står træer og en hæk, men begge dele tager vand, næring men især lys fra køkkenhaven.

Hvis I har mulighed for det, ville jeg flytte køkkenhaven til en mere solrig plet. Brug i stedet pladsen til planter der kan trives med lidt lys og ikke så meget vand. Hvis det skal kunne høstes kan I lave et stort rabarberbed.

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er det dumt med valnøddetræer ved vores urtehave?