Hvordan opbevarer jeg hjemmeavlede læggekartofler?

Mine gode venner var så heldige at få nogle kartofler af sorten »Blå Congo« i foråret og de blev plantet på behørig vis. Jeg var så heldig at blive lovet nogle stykker til at sætte næste år. Desværre kom deres søn til at grave dem op for tidligt og kartoflerne blev lagt i køleskabet. Kan de stadig plantes til næste år eller skal vi spise dem istedet for? Hvis de kan opbevares, hvordan skal det så gøres?

Med venlig hilsen
Johanne Nielsen, august 2003

Svar

Nu skriver du jo ikke, hvornår de er taget op. Men jeg er ret sikker på, at de kan gemmes som læggekartofler. Tag dem ud af køleskabet, læg dem et tørt, luftigt og lyst sted i 14 dage, så de de får dannet en god overflade. Læggekartofler holder sig bedre, når de er grønne. Den grønne farve kan man dog næppe se på de blå ‘Congo’. Opbevar dem derefter køligt og frostfrit, indtil de skal lægges til spiring i marts, f.eks i et frostfrit udhus. Hvis I ikke har et frostfrit udhus, så tag dem ind, når vinteren kommer, og læg dem det køligste sted i huset.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan opbevarer jeg hjemmeavlede læggekartofler?