Kan man dyrke cherrytomater i vindueskarmen?

Kan det lade sig gøre at dyrke cherrytomater i vindueskarmen, og hvordan med bestøvning?

Med venlig hilsen
Joel, juni 2002

Svar

Cherrytomater kan have alle størrelser fra høje drivhustomater til busktomater til krukker på terrassen og til såkaldet ampelplanter, der er så små, at de kan trives i mindre potter.

Til vindueskarmen skal du selvfølgelig vælge en type, som passer til forholdene, og planten skal have en god stor potte med masser af god jord. Er potten for lille, tørrer jorden hurtigt ud, og du skal vande flere gange om dagen. Desuden skal tomater have masser af sol, så vinduet skal være sydvendt eller som minimum SØ eller SV.

Derimod behøver du ikke at bekymre dig om bestøvning, da tomater er selvbestøvende. Faktisk sker bestøvningen, inden blomsten åbner sig.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man dyrke cherrytomater i vindueskarmen?