Hvilke squash/græskar er rankende?

Jeg har købt frø af ‘Uchiki Kuri’, ‘Early Butternut’, ‘Tondo di nizza’ og nogle pyntegræskar (sortsblanding). Der står ikke på frøposerne, om de er buskede eller rankende, og jeg kan heller ikke finde oplysninger om det på nettet. Jeg havde tænkt mig, at de skulle vokse opad et espallier, så det er jo ikke uvæsentligt, hvordan deres vækstform er. Kan I hjælpe mig?

Med venlig hilsen
Connie Jørgensen, april 2007

Svar

Jeg kan hurtigt blive enig med dig i, at det er en mangel, hvis der ikke står hvilken vækstform, de enkelte sorter har. Det ville jo være som at købe bønner og ikke vide om det var busk- eller stangbønner.

Rød hokkaido, ‘Uchiki Kuri’, er rankende ligesom de fleste andre centnergræskar, Cucurbita maxima[/link].

‘Early Butternut’ er det, man kalder halvrankende. Den har kun korte ranker og er derfor pladsbesparende i forhold til de rankende græskar. Den har ikke ranker, som er lange nok til espaliering.

‘Tondo di nizza’ er en squash og buskvoksende, dvs. ikke rankende.

Pyntegræskar er rankende.

Du kan læse mere og squash og græskar i artiklerne:

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvilke squash/græskar er rankende?