Er vores japanske kirsebærtræ sygt?

Det er vores første år i et nyt hus, og vores første oplevelse med et japansk kirsebærtræ. Nu er jeg bange for, at der er noget galt med det. Det blomsterede godt nok og meget for nogle uger siden, men nu ser det ud som om bladene tørrer ud og falder af. Der er stadigvæk mange grene med flotte, grønne blade, men så er der også utrolige mange grene som har tabt alle bladene eller er fyldt med udtørrede bladene. Vi har i hvert fald ikke haft for lidt regn i den sidste måned.

Vi ville gerne vide, om det vi oplever er normalt for dette træ, eller om træet måske ikke har det godt. Hvis træet kan være sygt, hvilke andre symptomer skulle vi kigge efter?

Mange tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Steven Isaacs, juni 2003

Svar

Jeg gætter på at dit træ er angrebet af svampesygdommen grå monilia, Sclerotinia laxa, som japansk kirsebær er meget odtagelig for. Det kan medføre visne skud og grenspidser her i juni. Du må klippe alle angrebne partier bort og holde øje med træet senere og fortsætte med at bortklippe nye angreb for at reducere smitten. Svampen overvintrer bl.a i angrebne skud. Hvis det er muligt, alt afhængigt at træets størrelse, vil det muligvis hæmme svampen at sprøjte med udtræk af peberrod på alle sunde grene og blade. Andre har haft succes med at plante peberrod om stammen. Dog skal det siges at peberrod ikke sådan er til at komme af med igen senere.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Er vores japanske kirsebærtræ sygt?