Angriber ildsot alle træer og buske?

I vores have har vi med stor sikkerhed fået konstateret ildsot i en rødtjørn. Den fælder vi nu. Er der træsorter, som ikke må plantes på samme sted? Vi har også en 7 år gammel troldpil, der sidste år havde større bladpartier, der blev sorte. For en måned siden blev den skåret tilbage til to meters højde. Den skyder flot igen, men nogle af de nye skud bliver pludeselig sorte og og bøjede. Har den ildsot eller…?

I haven har vi bl.a. to opstammede pil (Salix integra »Hakuro Nishiki«), en bærmispel (Armelanchier laevis) og omkring haven en masse cotoneaster. Er de i fare? Er der andre træer/buske, der hurtigt kan smittes med ildsot? Hvad kan vi gøre/være opmærksomme på?

Med venlig hilsen
Carsten Løber, juni 2002

Svar

Ildsot-bakterien angriber alle planter, som tilhører det, man kalder »kærnefrugtgruppen« af rosenfamilien. Se listen nedenfor. Derimod angriber den overhovedet ikke andre planter, så pilene er ikke i fare. Den skadede troldpil har sandsynligvis været angrebet af pileskurv, en svampesygdom, som netop skader guldhængepil og troldpil.

Én ting er værd at notere sig med hensyn til ildsot, og det er den kendsgerning, at masser af træer og buske kan blive smittede og have sygdommen uden at dø af det. Til gengæld optræder de som sunde smittebærere.

Derfor bør man holde øje med tegn på ildsot (sortsvedne blade, krumbøjede skud, brune blomster) og få fjernet skud, som viser disse tegn.

Planteslægter, der angribes

  • Pære*
  • Dværgmispel (storbladede)*
  • Dværgmispel (alle andre)
  • Hvidtjørn*
  • Vinterlue*
  • Røn
  • Surbær
  • Bærmispel
  • Ildtorn
  • Æble
  • Kvæde
  • Mispel
  • = planter, der dør af sygdommen

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Angriber ildsot alle træer og buske?