Hvad fejler mine tomatplanter?

Jeg købte en pose tomatfrø af sorten »Kotlas« (som skulle være specielt god på friland) og såede dem i små potter med såjord i vindueskarmen. De spirede smukt og hurtigt allesammen(!). Efter at jeg satte dem i hver sin større potte med færdigkøbt pottemuld (stadig i vindueskarmen) er bladene begyndt at rynke og rulle sig sammen. Ellers er de mørkegrønne, som tomatblade normalt ser ud, men har dog hist og her små bitte »pergamentpletter«.

Planterne er nu ca. 40 cm høje og begynder så småt at sætte blomst, men er ranglede. Jeg har med lup undersøgt planter og potter for dyr, men ikke fundet nogen. Vandingen er har været nogenlunde jævn.

Hvad er galt med planterne? Kan det være en virus, eller er der nogen sorter der ser sådan ud? Jeg er begyndt at tvivle på om det er umagen værd at sætte dem ud i køkkenlandet, når de allerede nu er så pjevsede.

Med venlig hilsen
Hanne Hinz, oktober 2001

Svar

Selvfølgelig skal du have planterne ud på friland. og her sidst i maj, at det er ved at være tid til at tænke på at udplante tomatplanter på friland. Men først skal de afhærdes – det er jo noget af et chok at komme fra vindueskarm til friland. Du sætter dem ud midt på dagen i solskin et lunt sted uden for megen blæst. Efter nogel dage er de ude hele dagen og kun inde om natten og de sidste dage inden udplantning er de ude hele døgnet. men kun hvis nattetemperaturen en mindst 8° C. Inden selve udplantningen checker man 7 døgns vejrudsigten – da det er vigtigt at undgå at udplante med udsigt til lave nattemperaturer.

Og så tilbage til dine bekymringer omkring tomatplanter. De er simpelthen pjevsede, fordi de mangler lys – det får de mere af, når du begynder at afhærde dem. Og når du planter dem ud, sætter du dem 5–10 cm dybere, end de står nu. De vil så danne rødder på det stykke stængel, der kommer ned i jorden, og det vil give dem mulighed for at danne et rigtigt godt rodnet.

Planterne er mørkegrønne – det betyder at de får nok kvælstof. At de rynker og ruller skyldes antagelig, at de får for meget kvælstof – det er ikke en sygdom. Det holder op, når de kommer ud i almindelige havejord, hvor du skal indarbejde et par liter helt omsat kompost i hvert plantehul inden plantning, med mindre du har gødet på anden måde.

De små pletter er mere usikkert. Men jeg ville i første omgang ikke bekymre mig om dem, med mindre det udvikler sig. Og så må du skrive igen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad fejler mine tomatplanter?