Kan Salvia × ‘Mystic Spires blue’ plantes ud i et staudebed?

Jeg har købt et eksemplar af Salvia speciosa Mystic Spires blue, som jeg finder meget spændende. Men kan den plantes ud i mit staudebed? I de oplysninger jeg kan finde, ser det ud til, at den kræver et mildere klima end vores.

Med venlig hilsen
Joa Stella Hjort, november 2007

Svar

Det er en hybrid og hedder korrekt Salvia × ‘Mystic Spires blue’. Det er en krydsning mellem to mexicanske arter Salvia ferinacea og Salvia longispicate.

Den hører altså hjemme i et helt andet klima end vores, og som regel bruges den som enårig. Men man kan selvfølgelig forsøge at få den til at overleve ved at plante, hvor der er et godt dræn, og hvor der er varmt og godt beskyttet mod vind.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan Salvia × ‘Mystic Spires blue’ plantes ud i et staudebed?