Kan man flytte roser midt på vinteren?

Vi har netop købt en sommerhusgrund, hvor der mangler skelbeplantning på den ene langside. På de andre sider er der forskellige vilde roser. Vi har fået mulighed for at grave en god flok rosenbuske op fra et helt andet sted. Er der gode chancer for, at det vil lykkes at få dem til at gro? De skal være fjernet fra deres nuværende placering indenfor de næste uger.

Med venlig hilsen
Eva Patursson, januar 2003

Svar

I al korthed: Ja, det er der bestemt gode muligheder for. Jeg forudsætter, at der er tale om mere eller mindre vilde roser af den type, man kalder for »buskroser«. Og jeg går ud fra, at du vil bruge tøvejrsperioderne i de nærmeste uger.

Men husk på, at de opgravede rosenplanter er meget sårbare over for frost, så hvis du ikke får dem i jorden med det samme, er du nødt til at dække dem med halm, blade, aviser eller tilsvarende.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan man flytte roser midt på vinteren?