Har kantbæger sorte prikker på bladene?

Jeg har muligvis fået navnet på en plante, jeg engang havde i min have. Det skulle være Kantbæger – Vicandra physalodes, som jeg kan læse det.

I sin tid fik jeg en aflægger fra en plante, som jeg fil at vide, kom år efter år samme sted og blev ca. 1 m. i omkreds og knap så høj. Dens blade var med små sorte prikker på. Den ligner kantbægeren, men jeg kan ikke se, at den har de små sorte prikker på bladene. Min plante kom desværre ikke året efter.

Kender I denne plante og fortælle mig, hvor jeg kan købe den og pasningen af den.

Med venlig hilsen
Wanda Przygonska, august 2010

Svar

Kantbægers botaniske navn er Nicandra physalodes, og den har små sorte prikker på bladene. Ja, egentlig er det ikke prikker, men mørkfarvede små tornelignende udvækster, hvis man ser rigtigt efter. De kan være mere eller mindre fremtrædende på bladene, og de river ikke.

Nicandra physalodes

Der er små sorte prikker på bladene på kantbæger. Foto: Karna Maj

Kantbæger har minitorne på bladene

Når man betragter de små sorte prikker, kan man se, at det er minitorne, men de river ikke, så man opfatter bladet som helt fint og glat. Foto: Karna Maj

Når din kantbæger ikke kom året efter, er det selvfølgelig fordi den er etårig. Men der er den sandhed i det, du fik at vide, at den kommer igen året efter, hvis den får lov til at stå vinteren over med frøstandene og smide frø. Planterne spirer først frem i maj, så hakker man effektivt, ser man dem måske slet ikke.

Du kan købe frø af den i flere netbutikker – se i vores forhandlerguide under Frø og løg. Den kan sås direkte på voksestedet i maj, eller den kan forkultiveres. Det sidste vælger man ofte at gøre, hvis man ikke ved, hvordan de fremspirende planter ser ud.

Man kan læse mere om den i artiklen Kantbæger.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Har kantbæger sorte prikker på bladene?