Trives klematis i en udestue?

Vi har en dejlig udestue, hvor vi gerne vil have en klematis plantet i krukke. Der bliver jo varmt i en udestue! Planten kommer ikke til at stå i sol, men alligevel lyst. Krukken skulle gerne placeres tæt på muren, hvor vi vil sætte et espalier op. Vi vil gerne høre, om I mener, at en klematis kan trives under de betingelser, samt anbefale den bedste sort – helst småblomstret med lang blomstringstid.

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen, marts 2003

Svar

Under de beskrevne vilkår vil den bedste art sikkert være den, der hedder Clematis crispa. Den blomstrer med duftende, violetblå blomster fra juni til august. Husk at beskytte de nederste 20–25 cm af stænglerne mod direkte lys, og forebyg angreb af ørentviste og bænkebidere ved at lægge sukker ud på jorden rundt om roden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Trives klematis i en udestue?