Hvilke blomster kan vokse under opstammet vandgran?

Jeg har en stor flot opstammet vandgran midt i min have. Der er plantet roser under, men vandgranen tager alt vand trods daglig vanding fra maj til september.

Ønsker dog stadig blomster under træet, men har I nogle forslag til beplantning, som kan overleve og ikke ser »sølle ud«

Med venlig hilsen
Lis Toft, april 2015

Svar

Jeg har givet et svar på Havenyt før, som du nok kan bruge. Her står også noget om etablering af planterne:

Kan I anbefale nogle skyggetålende stauder

Men hvis vandgranen står frit, og er forholdsvis højt opstammet, og der dermed er mere solrigt, kan man f.eks. også bruge:

  • Staudesalvie: Salvia nemorosa ‘Cardonna’ eller ‘Ostfriesland’ f.eks.
  • Oregano: Origanum vulgare ‘Compactum’
  • Bjergmynte: Calamintha nepeta ssp. nepeta
  • Sankthansurt: Sedum telephium ‘Herbstfreude’

Der er nok for tørt til hosta, høstanemone og mælkeklokke i dit bed.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke blomster kan vokse under opstammet vandgran?