Hvordan forynger jeg et bunddække med vedbend?

Først tak for en fremragende hjemmeside med masser af inspirerende læsning og nyttige svar – I gør det virkelig godt!

Mit spørgsmål gælder et bunddække med vedbend, som er vokset ganske voldsomt i vores have, og derfor vil jeg gerne tynde lidt ud i det. Hvis jeg starter fra oven, fjerner jeg jo alle de nyeste skud, og længere nede er planterne nærmest vissent tovværk. Hvordan fortynder/forynger det tykke lag af blade og stængler?

På for hånd tak.

Med venlig hilsen
Helle Sindal, november 2003

Svar

Hvis det er fordi din vedbend, Hedera helix, breder sig for meget, må du bruge spademetoden og hakke af kanterne. Er det fordi den bliver for voldsom i bunden, kan du gøre det, at du starter yderst i vedbendbevoksningen. Du tager derefter fat i en af grenene og hiver den ind mod bevoksningen. Når du ikke kan komme længere, og det kan godt være både 2 og 3 meter, så klipper ud denne lange gren af. Det kan du gøre så mange steder, som du kan overkomme eller så meget, at du synes at have et godt resultat. Når du har gjort det, kan man faktisk også bruge den lidt voldsomme metode, at man går gennem stykket med en græsklipper. Når man så har været igennem stykket, klipper man eventuelle grenstabe af og
river stykket over. Det ser ikke så pænt ud, men når nyvæksten kommer i gang bliver det pænt igen.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan forynger jeg et bunddække med vedbend?