Hvordan formeres pæon?

Jeg ville gerne have svar på, hvad man kan gøre ved nogle store rødder fra en pæon. Pæonen har jeg genplantet med de rødder, som stadig sad fast. Foreløbig har jeg lagt de løse rødder i en potte med jord henover.

Hvad kan jeg gøre for at få en ny pæon?

Med venlig hilsen
Elisa Kindberg, juni 2002

Svar

Det er som regel lettest at formere pæoner om efteråret, hvor de har stået hele sommeren og samlet energi, som så er ophobet i rødderne. Tidlig efterår graves planten op, gøres fri for jord og deles i mindre stykker. Vil man have en god plante, skal der være 3 øjne på hvert rodstykke. Stykket lægges i en potte eller kasse med en let jordblanding, eller de sættes direkte på blivestedet. Det tager omkring 3–4 år, inden man har en god, sund, blomstrende plante. Det, du har gjort, er godt nok, men måske er der ikke knopper på rødderne, og
så sker der ikke noget.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan formeres pæon?