Må jeg beskære min bonderose?

I min nye have findes den smukkeste bonderose, som desværre er så høj, at den ikke kan holde sig stående, når den blomstrer – må jeg beskære den, og hvis ja, hvor langt ned?!

Med venlig hilsen
Stine Skriver, juli 2005

Svar

Du skal kun fjerne den visne blomsterstand. Fjerner du bladene, fjerner du jo samtidig plantens produktionsapparat og dermed svækker du planten. Så du må binde den op på så pæn en måde, som det er muligt, eller du må finde en placering, hvor det ikke generer, at den lægger sig lidt ned. Hvis du har gødet meget, kan det være årsagen til, at den er blevet så høj og er lidt blød i væksten og derfor lettere lægger sig ned.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Må jeg beskære min bonderose?