Skal jeg beskære høstanemoner her i efteråret?

Jeg har nogle høstanemoner og er i tvivl, om jeg skal beskære dem, eller jeg blot skal lade dem være? Hvis de skal beskæres, hvor langt nede skal det så være?

Med venlig hilsen
Charlotte Andersen, oktober 2006

Svar

Stauder skal ikke beskæres i efteråret. De har bedst af at stå vinteren igennem med de visne blade og stængler, da det giver de bedste overvintringsbetingelser. Bladene visner og danner et lunende bladdække for de fleste stauder, mens andre har vintergrønne blade, som først visner i foråret, og andre igen er stedsegrønne. Så lad staudebedet stå i fred her i efteråret. Det er de velordnede staudebede med nedklippede stauder og gravning mellem stauderne, der er den dårlige løsning for stauderne.

Dine høstanemoner hører til den gruppe, hvor bladene visner i løbet af de nærmeste måneder.

Staudernes visne stængler og frøstande kommer i øvrigt til at se helt fortryllende ud, når rim og sne dækker dem. Og nogle arters frøstande kan man høste til brug i juledekorationer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal jeg beskære høstanemoner her i efteråret?