Larver i jordbærplanter – bliver nye planter angrebet?

Jeg har nu fået spist 2/3 af mine jordbærplanter, men har heldigvis fået nogle nye, og nu håber jeg ikke det sker igen. Da jeg gravede de døde/ødelagte planter op, så jeg nogle små larver. Jeg håber, I kan fortælle mig, hvad det er for en larve, og hvordan jeg kan komme dem til livs?

De står i et højbed der er ca. 2 X 1 meter.

larve hårmyg

En af de små larver i jordbærbedet. Foto: Jan Hartmann Rømer

Med venlig hilsen
Jan Hartmann Rømer, maj 2014

Svar

Da larven på billedet ikke har synlige ben eller gangvorter, må den være afkom af enten en flue eller en myg. Det mest sandsynlige er, at der er tale om en larve af hårmyg.

Det bedste ville være, om du kan holde de nye planter langt væk fra de smittede. En anden ting, du kan gøre, er at lade være med at bruge husdyrmøg som gødning. Det holder disse larver nemlig meget af. For øvrigt udklækkes de voksne her i maj, og så er det gavnligt at beskytte planterne med insektnet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Larver i jordbærplanter – bliver nye planter angrebet?