Hvad gør jeg ved sammenrullede rosenblade?

Jeg har en del roser, men på østsiden står tre forskellige slags roser, som alle har samme symptomer. Bladene krøller fuldstændig sammen, men der sættes rosenknopper. Jeg kan se en lille larve på indersiden af folden. Hvad er sygdommen, og hvad skal jeg gøre. Jeg kvier mig lidt ved at klippe dem helt ned, da der er fine knopper p.t.

Med venlig hilsen
Kirsten Egelund Jensen, juni 2007

Svar

Det er sikkert larven af lille rosenbladhveps, du finder. Den udvikles netop i sammenrullede rosenblade. Du kan læse mere om den i vores database Sygdomme og skadedyr i artikelen Lille rosenbladhveps. Her er også gode råd om at forebygge angreb, og der er billeder af sammenrullet rosenblad og larven.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør jeg ved sammenrullede rosenblade?