Er rust skadeligt for planter?

Her til sommer skal jeg til at lave nogle højbede. For at få dem holdbare, har jeg overvejet at lave dem af metal. De skal være ca. 80 cm. høje, og jeg vil bruge almindelig jernplader og de skal være ubehandlede. Er det en god idé. Kan evt. rust være til skade? Der skal plantes almindelige grønsager og krydderurter i dem.

Med venlig hilsen
Ole Jensen, februar 2003

Svar

Det kan ikke udelukkes, at jernpladerne kan være årsag til, at dine grønsager får lette tegn på mangler af andre metaller (mangan, kobber, zink, magnesium, kalium osv.), men det er ikke farligt – hverken for dig selv eller dine planter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Er rust skadeligt for planter?