Hvad vælger jeg som bunddække til en sandskråning?

Jeg bor på en grund, som udelukkende består af sand. Jeg er i færd med at omlægge haven og skal bl.a. have dækket en skråning med noget bunddække, gerne vedbend/efeu.

I stedet for at dække hele skråningen med muldjord, kan jeg så nøjes med at grave nogle huller der, hvor planterner skal sættes og fylde hullerne med muldjord for derefter at plante en vedbend/efeu i hullet? Meningen er, at planten skal sprede sig ud over skråningen, som kun består af sand.

Med venlig hilsen
Randi Skot Hagensen, september 2004

Svar

Jeg ville nok ikke vælge en vedbend/efeu. Denne plante er god, men jeg mener, den vil være en dårlig løsning som bunddække på en skrænt. Vedbend dækker ikke tilstrækkelig og vil hurtig blive hjemsøgt af andet et- og flerårigt ukrudt.

Hvis man vil have begrænset plejen af en skrænten, vil den bedste løsning slet og ret være at så græs på skråningen. Man kan så vælge at komme nogle løg ned imellem græsset, så skråningen ændrer karakter i løbet af forår og forsommer.

En anden løsning, som jeg selv har praktiseret på en mindre skrænt, er at plante en af de gode bunddækker indenfor Geranium-slægten (storkenæb). Etablering af storkenæb koster tid og penge – der skal en del planter til at dække en skråning. Til en meget sandet jord er tæppestorkenæb, Geranium × cantabrigiense, ‘Bioccovo’ fortrinlig. Desuden har jeg erfaring med storrodet storkenæb, Geranium macrorrhizum, ‘Ingwersens varitet’. som også giver et fint resultat på en skråning. ‘Ingwersens varitet’ er tæppedannende, har rosa blomster og er 40 cm høj.

Det vil altid være en god ide, at blande noget muld eller kompost i en sandet jord. Hvad enten man vil vælge løsningen at så græs på skråningen eller plante storkenæb. Hvis storkenæbløsningen vælges vil det være meget fint, at komme muld i plantehullet i forbindelse med plantning.

Held og lykke med skråningen.

Med venlig hilsen
Anne Bay Knudsen
Havearkitekt, Havearkitekt Anne Bay

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvad vælger jeg som bunddække til en sandskråning?