Kan man bruge frisk flis af nåletræ i haven?

Vi har lige fået fliset et fældet fyrretræ, og nu er vi i besiddelse af en stor bunke flis, som dufter dejligt af harpiks.

Kan vi bruge det til jorddække, eller vil det ændre ved pH balancen i jorden?

Med venlig hilsen
Annelise Nielsen, januar 2007

Svar

Der er to spørgsmål her, som kun tilsyneladende har noget med hinanden at gøre, så lad os begynde med det sidste: Nej, hverken løvtræ- eller nåletræflis vil ændre synderligt på pH-forholdene i jorden. I hvert fald ikke mere end det, som enhver slags kompost ville gøre.

Derimod er der et par betænkeligheder ved at bruge frisk vedflis:

  1. Den ene er, at ved har et meget højt C/N-forhold. Det betyder, at det indeholder en stor mængde kulstof (C) for hver enhed kvælstof (N) – mere end 100:1, faktisk. Det har den konsekvens, at mikroorganismerne forbruger af jordens kvælstof under deres omsætning af flismaterialet. Derfor kan frisk flis være skyld i, at planterne kommer i kvælstofmangel.
  2. Den anden betænkelighed angår kun flis fra nåletræer, og det vil f.eks. sige fyrretræflis. Det store indhold af harpiks virker spirehæmmende og hæmmende på rodvækst i det hele taget, og derfor bør man lægge sin nåletræsflis i en kompostbunke sammen med noget kvælstofholdigt (f.eks. køkkenaffald) i et års tid. Derefter er den værste kvælstofhunger af vejen, og harpiksen er omsat så meget, at flisen kan gøre gavn.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan man bruge frisk flis af nåletræ i haven?