Hvad hedder planten med de rødlilla blomster?

Jeg fandt denne plante på en af mine gåture i vores kommune. Den kunne jeg godt tænke mig at have i min egen have, men hvad hedder den?

Blodrød storkenæb

Denne plante så jeg på en gåtur – hvad hedder den. Foto: Conny Hallier Jensen

Med venlig hilsen
Conny Hallier Jensen, juni 2013

Svar

Den plante, du har sendt et billede af er blodrød storkenæb, Geranium sanguineum. Denne storkenæb er hjemmehørende i Danmark. Den vokser bl.a. på nordspidsen af Samsø. Det er en meget letdyrkelig plante i haverne, og hvis den befinder sig godt, kan den endda selvså.

Planten kan antagelig købes i alle planteskoler og havecentre, men den findes i mange haver, så måske kan de få et stykke hos venner eller bekendte. Eller du kan lave et opslag på Del Jorden og spørge om der er nogen, der vil dele et stykke af deres blodrød storkenæb med dig.

Se mere mere i artiklen Storkenæb er nemme stauder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder planten med de rødlilla blomster?