Hvad kan vi plante på en 1,5 meter stribe mellem to indkørsler?

Vi er sammen med vore naboer blevet enige om at plante nogle træer imellem vore indkørsler. Der er en stribe jord imellem disse på 1,5 meter. Tagrenden på naboens hus er ydermere blot 1,5 meter fra denne stribe. Vi skal med andre ord passe på at træerne ikke bliver for brede i toppen, samt at deres rødder ikke ligger i overfladen og ødelægger belægningen.

Vi har lyst til noget specielt, men mangler lige ideen. Hvis det godt må være lidt utraditionelt, hvad vil I så anbefale?

Med venlig hilsen
Thomas Nis Lorenzen, oktober 2002

Svar

Det er godt nok en hård nød at knække! Det vil blive svært at få rigtige træer til at vokse under de meget snævre forhold. Og så det med rødderne i overfladen.

Jeg vil foreslå Jer at lave det kummeagtige bed til et surbundsbed. Grav hullet ud i to spadestikls dybde, fyld op med en blanding af lige dele filtergrus, sphagnum og fyrrenåle. Og sørg så for, at overskydende vand kan ledes væk fra bedet. I bedet planter I f.eks. følgende planter:

  • Stewartia pseudocamellia (lille træ med hvide blomster)
  • Clethra alnifolia (mellemstor busk med hvide blomster)
  • Fothergilla major (lille busk med hvide blomster)
  • Rhododendron ferrugineum (den ægte alperose med røde blomster)
  • Comptonia peregrina (duftende løv)
  • Pernettya mucronata (lille busk med røde eller hvide bær)

Bunden kan dækkes med Gaultheria procumbens (dværgbusk med røde bær). Alle disse planter er så meget afhængige af den sure jord, at deres rødder vil blive inde i bedet. De er sammensat sådan, at der vil være duft og farve i bedet over en meget lang periode – og de fleste af planterne er sjældne eller endda meget sjældne. De kan dog skaffes i danske planteskoler, prøv f.eks. Assens Planteskole.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad kan vi plante på en 1,5 meter stribe mellem to indkørsler?