Skal jorden omkring nyplantede træer holdes bar?

Jeg har for nylig anlagt et nyt stykke græsplæne under et par unge æbletræer og et pæretræ (5–8 år). Efterfølgende er jeg blevet belært om, at man ikke må lade græs vokse tæt ind til stammen af unge frugttræer, da det tager for meget kraft fra træerne. Da ideen med græsset var at lave en rolig ubrudt flade i haven, under disse træer, vil jeg meget gerne høre jeres mening om ovenstående.

Med venlig hilsen
Turi H. Pedersen, maj 2003

Svar

Du har hørt helt rigtigt. Unge træer har det meget svært med græs omkring sig. Helt nye undersøgelser viser, at vægten af træets samlede tørstofindhold er nede på det halve af, hvad det vil være, når der ikke er græs omkring træet. Så grådige er plænegræsserne!

Men det skal forstås rigtigt. Det drejer sig om træer, der er ved at etablere sig. I den usikre periode, hvor der er ubalance mellem rod og top, tåler træerne ikke konkurrencen fra græsset. Derimod går det fint, når træerne er nået i balance igen. Dette tidspunkt kan ses ved, at træerne danner nye skud med normal længde. Og den normale længde kan man se på andre træer af samme sort eller art og på nogenlunde samme alder.

Det springende punkt bliver altså: er træerne kommet igang med normal vækst efter omplantningen, eller er de ikke? I din situation vil jeg formode, at træerne allerede er nået dertil, og så kan du roligt anlægge græs under træerne.

Det kan måske være interessant at vide, at man har en århundredegammel tradition i Bayern og Østrig for at anlægge og pleje »Fruchtwiesen« (frugtenge), hvor man netop kombinerer frugttræer med høslet og kreaturgræsning.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Skal jorden omkring nyplantede træer holdes bar?