Har min Viburnum tinus ikke klaret vinteren?

Hmm… jeg går og undrer mig. Vi købte i sommers 7 stk. opstammede Viburnum tinus eller vintersnebolle. Men nu, hvor havesæsonnen er startet, virker det til, at bladene er visne, idet de er rødbrune og knastørre. Er det almindeligt for denne sort? Det undrer mig nemlig, at netop alle 7 planter skulle være gået ud på samme tid – eller måske er de ved at skifte blade? Håber I måske kan hjælpe med at besvare min undren. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Peter Skotte Jørgensen, april 2005

Svar

Viburnum tinus er meget sart under vores klimaforhold. Du skriver ikke, hvor planterne har stået i vinter, men de er ganske klart kun til brug i vinterhaver eller frostfrie koldhuse her i landet. Det forklarer sikkert planternes tilstand.

De vil – hvis der da stadigvæk er liv i dem – kunne klare sig ude sommeren over, men sørg for at give dem et lunt og veldrænet sted med en porøs og gruset jord.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Har min Viburnum tinus ikke klaret vinteren?