Hvad er for nogle svampe ved roden af mine poppeltræer?

Kan I hjælpe mig med at bestemme svampen på disse fotos? Svampene vokser på basis af 4 træer ud af en række på 10 søjleformede popler. Men blev også konstateret på basis af en nærtstående sølvpoppel. Selve svampen er blegt lysgrå, og er ikke større end en lillefingernegl.

Jeg går ud fra, der er tale om en vednedbrydende svamp, og at træerne bør fældes snarest muligt, men vil gerne være sikker i min sag, før jeg sætter motorsaven i gang.

svampe

Her ses svampene nederst på en af poplerne. Foto: Poul Erik Pedersen

svampe

Svampene er meget små. Foto: Poul Erik Pedersen

Med venlig hilsen
Poul Erik Pedersen, august 2006

Svar

Tak for spørgsmålet og de fine billeder af svampene ved roden af poplerne. Svampene er formentlig (efter billederne og beskrivelsen at dømme) huesvampe, som lever af at nedbryde nåle, græsser og andre døde materialer. De er altså ikke udtryk for, at træerne er ved at blive farlige. Det kan de godt være, men så er det af andre grunde, som ikke har noget at gøre med disse små hatsvampe. Betragt dem som et pudsigt indslag og et udtryk for den besynderlige sommer, vi har haft.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad er for nogle svampe ved roden af mine poppeltræer?