Hvad gør jeg ved et blomstrende ferskentræ i frostvejr?

Mit ferskentræ blomstrer i sit drivhus, og der ligger en del sne udenfor – med udsigt til mere kulde. Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at varme op i drivhuset. Har I et råd, så jeg måske kan få lidt frugt i år?

Blomstrende ferskentræ først i april med hård nattefrost. Foto: Lone B. Pedersen

Med venlig hilsen
Lone B. Pedersen, april 2013

Svar

Der er ikke ét, men to problemer her, nemlig både frosten og den manglende bestøvning. Bestøvningen klares ved at pensle i blomst efter blomst, så støvet overføres. Med kulden er det værre, men et gammelt gartnerfif kan bruges: Anbring et stort kar (trillebøren f.eks.) på gulvet i huset og fyld op med vand. Det bevirker, at der ikke kan komme frost i huset, så længe bare en smule af vandet er flydende og ikke frosset.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvad gør jeg ved et blomstrende ferskentræ i frostvejr?