Er manglede bestøvning årsag til meget få sveskeblommer?

Jeg har et sveskeblommetræ i min kolonihave. Det er et smukt og tilsyneladende sundt træ, ca 4 meter højt. Det sætter masser af blomster, men vi får kun ca. 4 blommer på det hvert år.

Er det på gruund af manglende bestøvning, at det ikke giver noget? Min have-genbo har et blommetræ, som står ca. 25 meter fra mit. Er det for langt til at kunne bestøve mit? Kunne det være en idé, at jeg selv satte endnu et blommetræ i min have, og hvor langt fra det gamle skal det så stå, og hvad skal jeg tænke på i den forbindelse, for at de bestøver hinanden (hvis det er det, der er problemet)?

Jeg vil nødigt fælde mit blommetræ, da det giver god skygge og er et godt træ for fuglene, men det er surt, at det ikke bærer frugt.

Håber I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Nicoline From, oktober 2006

Svar

Jeg er helt enig i din anskuelse af, at bestøvning nok er problemet, når træet blomstrer, men ikke giver frugt.

Det kan godt være, at 25 meter er for langt, men mere sandsynligt er det, at det ikke er en god bestøver til din sveskeblomme, måske kan det endda være samme sort, og så kan det måske slet ikke lade sig gøre.

Jeg synes, du skal forsøge at sætte en sort, der kan tænkes at blomstre nogenlunde samtidig som din sveskeblomme – og det kunne være ‘Jubilæum’, som er en svensk rødblå sort med velsmagende blommer. Den er tilligemed også selvbestøver.

Med venlig hilsen
Boi Jensen
Podemester, De gamle sorter

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er manglede bestøvning årsag til meget få sveskeblommer?