Hvorfor svides græsplænen af npk-gødning?

Hvert år giver vi vores gamle græsplænen nkp-gødning – altid i forbindelse med regnvejr. Alligevel kommer der altid store afsvedne pletter. Hvad gør vi forkert?

Med venlig hilsen
Vibeke Herold Larsen, april 2002

Svar

Kort og godt: I giver for meget og får det ikke fordelt jævnt nok. 10 g pr. kvadratmeter svarer til at give 100 kg pr. ha, så hvis I nu giver 10 g pr. kvadratmeter plæne i maj, igen 10 g i slutningen af juni og 10 g endnu en gang i midten af august, så er gødningen givet tyndt og fordelt på en måde, så græsset kan nå at optage den.

Men er I forresten sikre på, at plænen har behov for både N, P og K? Måske kunne det være nok at give en kvælstofholdig gødning (altså N).

Jeg går ud fra, at I ønsker at bruge de rene, kemiske gødninger. Det skal understreges, at netop kunstgødningernes koncentrerede, kemiske indhold ofte er med til at skabe overraskende ubalancer i jorden. Derfor kan der være god mening i at bruge organiske gødninger (møg, kompost, grøngødning eller for den sags skyld f.eks. »Animix« og tilsvarende produkter). Disse gødninger giver samtidig jorden kulhydrater til dækning af jordbundsorganismernes energibehov, og det er en vigtig ting at huske på.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Hvorfor svides græsplænen af npk-gødning?