Hvilken rækkefølge skal plænen renoveres i?

Igang med plænen igen, efter en hård vinter. Har fjernet mos, sneskimmel, gødet og kalket den, men er nu i tvivl om, hvornår jeg må efterså den, da græsset nogle steder, hvor der ikke har været mos, er så langt, at det ligefrem ligger ned, og så tæt, at jeg tror, at frøene ikke vil kunne komme ned til jorden for at spire. Skal jeg rive den godt igennem først, så den bliver luftet, og må jeg, her først i april, klippe plænen, inden jeg eftersår de mange bare pletter? Hvor langt må jeg klippe det ned? Har jeg gjort dette i den helt rigtige rækkefølge, og hvad mangler jeg evt.?

Med venlig hilsen
Annette Jensen, april 2010

Svar

Hvis græsset er så langt, som du skriver, er plænen ikke blevet klippet i passende længde inden vinter, og du er derfor nødt til at klippe den nu. Når man siger at man ikke skal klippe græsset i det tidlige forår, er begrundelsen, at græsset skal nå at sætte en god top, som kan samle energi til ny rodvækst. Der er en klar sammenhæng mellem græssets længde og røddernes dybde. Dit lange græs kan derfor godt tåle at få klippet toppen af, men sæt plæneklipperen på højeste trin.

Du må gerne rive plænen godt igennem og fjerne alle visne blade, kviste osv. Mosset har du jo allerede fjernet, skriver du.

Det du mangler er en evt. udluftning af plænens øverste jordlag, hvis jorden er meget kompakt. Det kan du foretage ved at stikke huller i plænen med en gravegreb, evt. kun de steder, hvor der er meget færdsel eller jorden er kompakt. Hvis der er godt med regnorme, burde deres gange ellers sørge for udluftningen. Man kan bruge en vertikalskærer til at sørge for en effektiv udluftning af plænen. Første halvdel af april er perfekt til arbejdet.

Når du har skaffet udluftning til det øverste lag i plænen, skal du topdresse plænen, inden du sår de nye frø. Hvis plænen virker tynd, kan du evt. så lidt frø ud over hele plænen.

Det haster ikke med at efterså plænen, da græsfrø ikke spirer effektivt og hurtigt, førend jorden er lidt varmere. Normalt tilråder man at vente med græssåning til sidst i april. Spirer frøene kun langsomt, risikerer du, at fuglene æder de fleste.

Hvis rækkefølgen i din græsrenovering skulle være korrekt, skulle du først gøde og kalke efter udluftning og topdressing. Hvis du vertikalskærer efter at have gødet og kalket, kan du ikke undgå at fjerne noget af det tilførte.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvilken rækkefølge skal plænen renoveres i?