Hvornår er vores hæk at omtale som »Bøgepur«?

Vi har fået afslag fra kommunen vedrørende vores ønske om at plante bøgehæk på vores hjørnegrund. Bøgepur derimod er der frit spil omkring, så det vil vi meget gerne i gang med. Spørgsmålet er bare, hvor mange/få rækker skal der til, før det kategoriseres som pur?

Med venlig hilsen
Carsten Wolkers, november 2016

Svar

At I har fået afslag på etablering af hæk (i en eller få rækker) må umiddelbart tænkes begrundet i en bekymring fra forvaltningen om at bøgehækkens etablering enten vil være (for) langsommelig og/eller i en årrække utilstrækkelig i dets evne til at ‘lukke tæt’.

Det kan dog undre hvis kommunen ikke har stillet krav til en minimumsbredde, da begrebet pur ikke er enstydende med en given bredde og tæthed. Hvad der som mimimum skal til for at skabe en pur er noget tvivlsomt, men selve adskillelsen ml. hæk og pur ligger i den vandrette flade – altså overgangen fra en smallere hæk til noget med en tydelig flade.

Umiddelbart vil jeg hælde til at 1–1,5 meters bredde burde være tilstrækkeligt til at imødekomme flade’begrebet’. Der kan med fordel plantes 4 hækplanter i rækken, og 50–60 cms indbyrdes afstand mellem rækkerne, altså svarende til 3–4 rækker for at opnå en pur. I skal huske på at der med fordel også kan anvendes andre arter end kun bøg til at etablere en pur, eksempelvis kan avnbøg også anvendes.

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvornår er vores hæk at omtale som »Bøgepur«?