Skal en hæk klippes i toppen under opvækst?

Jeg har med interesse læst et svar fra 2007 omkring klipning af liguster hæk af Niels Junggreen Have.

Jeg er desværre havnet i en diskussion med min nabo, der mener, at toppen af en ligusterhæk skal klippes hvert år, for at den vokser. Jeg er af en anden holdning, da jeg mener ovenstående svar virker meget troværdig.

I svaret står der, at en liguster først skal klippes, når den når den højde, den skal have. Er det stadig det svar, du vil give, eller er der kommet ny forskning på området?

Med venlig hilsen
Mikkel Birk, oktober 2013

Svar

En ligusterplante vokser, som så mange andre hækplanter, ved at der på tidligere års skud fortsætter med at vokse skud ud, både til siden og opefter. Liguster er en udmærket hækplante, blandt andet fordi den normalt skyder mange små og større skud, og derved bliver tæt.

Hvis man klipper en hækplante i toppen, inden den har nået den ønskede højde, tager man noget af væksten i højden. På den måde forsinkes hækkens højdevækst, hvis man gerne vil have en hæk i ønsket højde hurtigst muligt. Derfor synes jeg ikke at din nabo er helt logisk.

Der kan være tilfælde, hvor man har sat hækplanter af f.eks. bøg, hvor de indkøbte planter er af en afstamning, der synes, det er passende at skyde meget hurtigt i vejret. Så hurtigt, at der blot går tre år før de er i fuld højde på 180 cm. Man kan få spekulationer om, at hækken måske bliver meget tynd og gennemsigtig. Om man måske skal stoppe den store tilvækst i højden ved at forkorte det lange, gennemgående skud til halv længde, for at få bøgeplanterne til i stedet at lave skud til siden. Ja, måske; men jeg har set den slags hurtigtvoksende bøgehække blive meget fine og tætte hække, også selv om man først klippede toppen, når hækken havde nået den ønskede højde.

Mit råd er derfor at lade ligusterhækken blive høj så hurtigt, som planterne selv vil. I bredden kan det være fornuftigt at klippe lidt hvert år, for at få dannet så mange skud som muligt, for at få så tæt en hæk som muligt, indtil hækken har den ønskede bredde. En hæk, der har en stor bredde forneden og smalner ind foroven er den bedste form. Det er vigtigt, for at hækken bliver tæt hele vejen ned, og derved selv skygger ukrudt væk.

Det er vigtigt at hækken holdes fri for ukrudt, og at den holdes vandet i de første 2–3–4 år. Det virker godt med en siveslange udlagt i hækkens fulde længde. I året 2013 har der været en lang og ret tør vinter, og en varm og meget tør sommer. Mange planter og mange hække har taget skade, der ofte kunne være undgået ved at vande og luge. En anden vigtig ting er at plante i god og rigelig muldjord. Hvis der er svagt voksende planter i hækforløbet, vil det oftest skyldes jordbunden.

Også en venlig hilsen til din nabo, der sikkert er lige så interesseret i at få en god hæk.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Skal en hæk klippes i toppen under opvækst?