Hvorfor vokser min nye ligusterhæk ikke?

Vi har en stedsegrøn ligusterhæk, som vores nabo plantede sidste år, men den fylder ingenting. Der er egentlig ikke kommet flere blade på, end der var, og det er værst forneden af hækken, der ser den nærmest død ud. Naboen til den anden side har også sidste år plantet en ligusterhæk, den er mere lysegrøn, og den er bare vokset og er blevet større og mere fyldig. Hvad kan vi gøre, så den anden bliver lige så flot og fyldig? Har vores nabo evt. glemt noget? Den er ikke beskåret eller noget.

Med venlig hilsen
Camilla Rendtslev, juni 2002

Svar

Mærkeligt! Liguster er ellers meget livskrafige planter, så der må stikke noget under. Jeg gætter på to ting i forening.

For det første har I fået fat på en helt anden sort i den nye hæk. Du kalder den »stedsegrøn liguster«, og det lyder for mig, som om du har fået Ligustrum ovalifolium, som er en helt anden art end den Ligustrum vulgare, man normalt bruger til hæk.

Og så gætter jeg på, at planterne muligvis er plantet for dybt. Det kan nemlig fremkalde det billede, du nævner, med vissenhed for neden. Men hav tålmodighed, planterne skal nok komme i gang, og hækken bliver meget smuk, hvis det virkelig er den stedsegrønne liguster. Desværre er den noget mere sart end almindelig liguster og kan fryse ned under hårde vintre, men det er ikke værre end, at den kommer fra jorden igen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvorfor vokser min nye ligusterhæk ikke?

Søg:

Støt Havenyt.dk