Kan jordbærplanter tåle at være dækket af sne?

Nu har mine jordbær planter ikke set lyset i snart 3 mdr. på grund af et tyk lag sne. Bør jeg feje sneen væk, så de kan få lys, eller har de bedst af at blive dækket endnu længere?

Med venlig hilsen
Janet Frimodt-Møller, februar 2010

Svar

Svaret gælder både jordbær og andre stedsegrønne planter under snedække:

Når frosten binder vandet i jorden, vil ubeskyttede blade have et væsketab, som ikke kan erstattes. Derfor beskytter sneen planterne mod det værste, der kan ramme dem, nemlig udtørring. Desuden danner sneen et isolerende lag, som gør, at der ofte er en væsentligt højere temperatur ved jordoverfladen end oven på sneen. Begge dele er til fordel for planterne.

Men når man tænker på, at sneen – stort set – forhindrer fotosyntese, er det nærliggende at frygte for, at planterne må komme i mangel på opsparet energi. Her er det dog mere væsentligt, at kulden samtidig har nedsat forbruget af energi til det mindst mulige. Så alt i alt kan man tage det helt roligt: Snedækket er i sig selv kun godt for disse planter.

Der er dog den hage ved det, at komprimeret sne (f.eks. efter fodtrin, hjulspor og lignende) kan medføre, at planterne angribes af forskellige skimmelsvampe, der kan klare sig ved temperaturer helt ned til 0 grader. Derfor er det nødvendigt at kontrollere planterne straks efter at snedækket er smeltet væk, sådan at man kan få fjernet alt det angrebne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jordbærplanter tåle at være dækket af sne?