Hvorfor får kålen gule blade og rådner?

Alle mine forskellige kål får tidlig gule blade nede fra og giver derfor ingen beskyttelse mod frost. De gule blade på kålen kommer hen over sæsonen og er der derfor ikke, når frosten kommer.

Mine hvidkål får også løse blade nede fra og derefter rådner bladene, som dækker hovedet.

Hvad skyldes det, og kan jeg gøre noget ved det?

Jeg har en økologisk have og gøder alle grønsagerne med tørret hønsegødning (piller), som jeg giver ved start forår og så midt på sæsonen.

Med venlig hilsen
Jens Otto Laursen, januar 2023

Svar

Hej Jens

Har dine hovedkål nået at få frost, inden de kom på lager, så vil de begynde at rådne. Hvis hvidkålene rådner på et frostfrit lager, kan det være, at de står for varmt, eller at det er en sort af sommerhvidkål, der er dyrket, som ikke kan holde sig i længden.

På de fleste af de store kåltyper med lang vækstsæson (rosenkål, grønkål og vinterhovedkål), vil de ældste blade blive gule og visne. De visner ned i løbet af sæsonen, efterhånden som de erstattes af nye blade. Kål er en plante, der har en lang levetid, så det er naturligt, at grønkålens nederste blade må kasseres, og rosenkålens nederste blade bliver gule.

Der er flere, der stripper rosenkålen for blade for at få mere vækst i selve rosenkålene, så de står helt nøgne vinteren igennem. Det skulle de vinterhårdføre sorter kunne klare.

Det er derfor helt naturligt med gule blade i et vist omfang. Men hvis der visner så mange blade, så afgrøden ikke udvikler sig optimalt, er der noget galt. Planten er svækket og aborterer.

Du skriver, at du gøder med hønsepiller, hvilket også er fint som et tilskud, men det kan virke lidt som junk food for planterne. Hønsegødning indeholder meget kvælstof og er godt til at aktivere væksten, men det giver ikke næring til jordens liv, som er det, der sikrer, at vores afgrøder ikke får mangelsymptomer.

Det tager tid at skabe en frugtbar jord i balance, så det gøres ikke lige over én sæson, men du kan komme ganske langt. Hvis du har adgang til dyremøg (fra heste, køer, får eller geder) med strøelse (kulstof) og samtidig supplerer med jorddække af grønne planter eller visne blade og dyrker grøngødning, hvor jorden står bar, så vil du hurtigt opnå en bredspektret sammensætning af jordens liv, som kan yde dine planter den bedste service i form af næringsstoffer og sammen med de andre faktorer for vækst (lys, vand og varme), vil afgrøderne kunne udnytte deres fulde potentiale.

Med venlig hilsen
Mia Stochholm
Redaktør på Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor får kålen gule blade og rådner?

Søg:

Støt Havenyt.dk