Hvad er de små grønne »tomater« på mine kartofler?

Hvad er små tomatlignende vækster i toppen på mine kartofler, og må man spise de nyopgravede kartofler?

Med venlig hilsen
Joan Sørensen, august 2003

Svar

De små tomatlignende vækster i toppen af kartofler er kartoflernes frugter, og de indeholder frø, hvis de er blevet bestøvet. Det er disse frø, der sikrer at vi gennem forædling får nye kartoffelsorter. Ikke alle moderne sorter blomstrer og sætter frø.

Du må gerne spise kartoflerne, som er helt giftfri. Men du skal afgjort ikke spise de grønne »tomatlignende« frugter. Har du små børn, bør du fjerne frugterne, så de ikke frister. Det samme gælder de sorte bær på natskyggeplanter, der er meget giftige.

De grønne plantedele og umodne frugter på de fleste natskyggeplanter, herunder kartofler indeholder en vis portion solanin, som ikke er helt ufarlig. Solanin findes i kartoflens stængler, blade, frugter og grønne kartofler. En giftig dosis solanin vil resultere i fordøjelsesproblemer og ved større dosis i rysten, lammelser og åndenød. Og indtagelse af store doser solanin kan få dødelig udgang. Men her taler vi om meget større indtag end lidt grønne kartofler, der dog kan give maveproblemer, især hos børn. Så lad være med at spise grønne kartofler. I butikkerne skal man lade de poser ligge, hvor kartoflerne er ved at få et let grønligt skær af at have ligget for længe i lys. Hvis der er en ekspedient i nærheden, så påtal det og spørg efter en pose, der ikke er grønlige.

Når du tager dine kartofler op, så gør det en solskinsdag, hvor kartoflerne hurtigt kan tørre uden at nå at blive grønne og læg dem derefter et sted, hvor de ikke udsættes for lys.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad er de små grønne »tomater« på mine kartofler?