Er pralbønner giftige for små børn?

Vi ønsker at dyrke pralbønner i en daginstitution med små børn, er der noget ved planten, evt. blomst som kan være giftigt?

Med venlig hilsen
C. Skriver, april 2005

Svar

Grønne bønner og herunder pralbønner er faktisk giftige i rå tilstand, da de indeholder små mængder lektiner. Men stoffet ødelægges ved kogning, så kogte bønner kan spises uden problemer. Det er selve bønnerne og frøene, der er giftige, også i tørret tilstand. Det er derfor vigtigt at koge bønnerne helt, de skal ikke serveres knasende sprøde.

Det er meget individuelt, hvor stærkt giften virker på den enkelte. Reaktion kan være fra lette mavesmerter og til alvorlige krampeanfald og chok.

Læs mere om bønners giftighed på netstedet for Informationszentrale gegen Vergiftungen der Univesität Bonn (på tysk).

Det er måske en bedre ide at så ærter et sted med små børn. De kan også spises rå. Eller også kan I benytte lejligheden til at lære børnene, at man kun spiser planter, de voksne har sagt god for. Det er i længden det bedste, da der overalt i huse og haver er planter, som er giftige at spise.

Samme sted findesinformation om giftplanter ud fra det botaniske navn. (tysk)

På samme hjemmeside findes en oversigt over børnevenlige planter, som er harmløse og stort set ugiftige og derfor velegnet til at plante, hvor der er børn. – Desværre er plantenavnene på tysk.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er pralbønner giftige for små børn?