Skal jeg plante ingefærknolden i jord?

Jeg købte fornylig 2 knolde ingefær i supermarked lagt i alm. plasticpose. Hængte posen på en sprosse højt i vindue ud mod haven med meget lys. Under vinduet pæn varme fra en radiator. For et par dage siden bemærkede jeg et grønt skud, som var trængt gennem plasticposen. Ved nærmere eftersyn et nyt mindre skud fra ingefærroden inde i posen.

Skal jeg lade den spire videre i posen – eller tage den ud og plante den ud i muldrig jord i en potte et lyst eller et mørkt sted i stuetemperatur som angivet i spørgsmåletHvordan dyrkes og opbevares ingefær?.

Med venlig hilsen
Gert Walther, februar 2005

Svar

Du skal sætte knolden med spiren ned i en potte med god kompostjord nu – det er et fint tidspunkt. Det er vigtigt, at ingefærstykket har synlige »vækstknopper« ved lægning, da de eller kan tage halve år om at spire frem. Man kan finde ingefærknolde med antydning af knopper, hvis man leder efter det i butikkerne. De er hvidlige og ligner bare små buler, når de er på vej.

Jeg har et år prøvet at dyrke ingefær – uden at vide ret meget om det på forhånd, men der er nogle helt klare ting, som man skal vide, hvis det skal lykkes. Ingefær er en tropisk skovplante, og den tåler ikke masser af direkte sol. Faktisk bliver bladene helt hvide og solskoldede. Det er en plante, som skal have masser af jord, næring og tilpas med fugtighed – som alle skovplanter. Får den ikke det, går den i vækststandsning.

Læg knolden ned i f.eks. en 12 cm urtepotte i en dybde, så den bliver dækket med 1–2 cm jord. Stil potten i et lyst vindue uden stærk sol. I januar–februar kan det være et sydøstvendt vindue, senere på året et øst- eller nordøst vindue, med en radiator under og med en rumtemperatur på 18–20°.

Efter 2 måneder har planten sat et eller flere skud og er ca. 1 m høj. På det tidspunkt er det bedst at rykke planten væk fra det skarpe forårslys og lidt ind i rummet, indtil den kan sættes ud i drivhuset eller et lunt sted med læ i haven, når der ikke længere er risiko for nattefrost. Den skal også her stå i skyggefulde omgivelser. Den vokser fint i drivhuset, men skal have en virkelig stor potte med masser af jord, mens det går mindre godt på friland, hvis man forsøger at plante den ud direkte i jorden.

På trods af at min plante var i vækststandsning i flere omgang på grund af for lille potte, solskoldning og udplantning på friland, så fik jeg 350 g ingefær, og en del af den var helt unge hvide ingefærknolde i en kvalitet, som man kun kan købe i specialbutikker. Man kan sagtens høste knolde i løbet af sommeren, da rødderne går fra knoldenes underside, så man kan skrabe jorden væk og »hugge« en knold ovenfra.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Skal jeg plante ingefærknolden i jord?