Hvordan tørrer jeg oregano og basilikum?

Hvordan tørrer man bedst krydderurter – her tænker jeg på oregano og rød basilikum?

Med venlig hilsen
Dorte Dyg, august 2002

Svar

Oregano tørres bedst i buketter som hænges op et overskygget og ventileret sted. Det kan være i bryggerset, hvor der er varme og luftgennemstrømning. Urter, som tørres, må ikke komme i direkte sollys, da C- og B-vitaminerne forsvinder ved lyspåvirkning og de æteriske olier forsvinder ved over 40°C. Man kan også klippe toppen af nyudsprungne bladtoppe og tørre dem på et viskestykke eller i et pudevår, som hænges op på tørresnoren. Jeg har en tørremaskine, og den vil jeg anbefale til enhver, som laver sin egen te eller elsker at udnytte egne krydderurter i maden.

Basilikum er svær at gemme i tørret stand. Smag og duft forsvinder alt for hurtigt, fordi smagen er bundet til flygtige æteriske olier. Den bedste måde at gemme basilikum på er ved at hakke de friske blade sammen med olie til pesto, ligesom de gør sydpå. Man kan også komme friske buketter på små plastposer og puste luft i poserne og komme dem i fryseren. En sådan pose kan man tage op på en mørk vinterdag og knuse over frisk pasta mm.

Begge urter egner sig fint i eddiker og i kryddersalt.

Med venlig hilsen
Anemette Olesen
Forfatter og foredragsholder, Skarresøhus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvordan tørrer jeg oregano og basilikum?